Page 192 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 192
LAPORAN TAHUNAN 2013
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
Sistem-Sistem Yang Telah Dibangunkan dan Ditingkatkan
Sepanjang tahun 2013, BPM melaksanakan pembangunan dan peningkatan sistem-sistem
seperti berikut :
Bil. Nama Sistem Objektif Sistem Pengguna Sistem
1. Penambahbaikan Sistem Untuk merekod kehadiran kursus dan Pemilik Sistem : Bahagian Pengurusan
Maklumat Kursus Dan peperiksaan warga KPK dan penilaian Sumber Manusia
Peperiksaan (SMKP) keberkesanan kursus secara dalam talian
Pengguna Sistem :
Semua Warga Kementerian
2. Penambahbaikan Sistem Merekodkan soalan parlimen dan Pemilik Sistem : Bahagian Pentadbiran dan
e-Parlimen memudahkan carian semula soalan atau Kewangan
jawapan pada masa hadapan
Pengguna Sistem :
Bahagian Pentadbiran dan Kewangan dan
petugas parlimen
3. Pembangunan Sistem Sistem ini dibangunkan bagi membolehkan Pemilik Sistem : Bahagian Pembangunan
Voluntourism sukarelawan-sukarelawan pelancongan Industri
mendaftar secara atas talian dan
memudahkan Kementerian dalam Pengguna Sistem :
pengurusan sukarelawan-sukarelawan Semua Warga Kementerian, Orang Awam
di samping menjana laporan pelbagai dan Pelancong
dimensi
4. Pembangunan Sistem Duta Sistem ini dibangunkan untuk tujuan Pemilik Sistem : Bahagian Pembangunan
Teksi menyokong program duta teksi Industri
pelancongan dimana sistem ini membantu
Kementerian dalam pengurusan duta- Pengguna Sistem :
duta teksi pelancongan yang menyertai Bahagian Pembangunan Industri dan
program duta teksi tersebut. Pusat Pelancongan Malaysia
5. Pembangunan Contract Pemantauan dan pemberitahuan (alert) Pemilik Sistem : Bahagian Pengurusan
Officer Alert System (COAS) kepada pegawai bertanggungjawab akan Sumber Manusia
tarikh tamat tempoh Pegawai-pegawai
Kontrak di Kementerian Pelancongan. Pengguna Sistem :
Selain itu jua, sistem ini menyimpan Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
rekod-rekod berkaitan permohonan
pembaharuan pegawai-pegawai kontrak
yang terdahulu.
6. Pembangunan Sistem Melaksanakan pengauditan indeks Pemilik Sistem : Unit Audit Dalam
Pengurusan Indeks akauntabiliti secara maya
Akauntabliiti (e-MAIS) Pengguna Sistem :
Semua Bahagian, Pejabat Negeri dan
Agensi di bawah Kementerian
7. Pembangunan Sistem Mewujudkan satu landasan sistem Pemilik Sistem : Unit Komunikasi Korporat
Pengurusan Aduan dan pengurusan aduan awam yang cekap,
Cadangan bersepadu dan dimudahcara oleh Pengguna Sistem :
teknologi terkini berasaskan web. Semua Bahagian, Pejabat Negeri, Agensi
di bawah Kementerian dan Orang Awam
188
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
Sistem-Sistem Yang Telah Dibangunkan dan Ditingkatkan
Sepanjang tahun 2013, BPM melaksanakan pembangunan dan peningkatan sistem-sistem
seperti berikut :
Bil. Nama Sistem Objektif Sistem Pengguna Sistem
1. Penambahbaikan Sistem Untuk merekod kehadiran kursus dan Pemilik Sistem : Bahagian Pengurusan
Maklumat Kursus Dan peperiksaan warga KPK dan penilaian Sumber Manusia
Peperiksaan (SMKP) keberkesanan kursus secara dalam talian
Pengguna Sistem :
Semua Warga Kementerian
2. Penambahbaikan Sistem Merekodkan soalan parlimen dan Pemilik Sistem : Bahagian Pentadbiran dan
e-Parlimen memudahkan carian semula soalan atau Kewangan
jawapan pada masa hadapan
Pengguna Sistem :
Bahagian Pentadbiran dan Kewangan dan
petugas parlimen
3. Pembangunan Sistem Sistem ini dibangunkan bagi membolehkan Pemilik Sistem : Bahagian Pembangunan
Voluntourism sukarelawan-sukarelawan pelancongan Industri
mendaftar secara atas talian dan
memudahkan Kementerian dalam Pengguna Sistem :
pengurusan sukarelawan-sukarelawan Semua Warga Kementerian, Orang Awam
di samping menjana laporan pelbagai dan Pelancong
dimensi
4. Pembangunan Sistem Duta Sistem ini dibangunkan untuk tujuan Pemilik Sistem : Bahagian Pembangunan
Teksi menyokong program duta teksi Industri
pelancongan dimana sistem ini membantu
Kementerian dalam pengurusan duta- Pengguna Sistem :
duta teksi pelancongan yang menyertai Bahagian Pembangunan Industri dan
program duta teksi tersebut. Pusat Pelancongan Malaysia
5. Pembangunan Contract Pemantauan dan pemberitahuan (alert) Pemilik Sistem : Bahagian Pengurusan
Officer Alert System (COAS) kepada pegawai bertanggungjawab akan Sumber Manusia
tarikh tamat tempoh Pegawai-pegawai
Kontrak di Kementerian Pelancongan. Pengguna Sistem :
Selain itu jua, sistem ini menyimpan Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
rekod-rekod berkaitan permohonan
pembaharuan pegawai-pegawai kontrak
yang terdahulu.
6. Pembangunan Sistem Melaksanakan pengauditan indeks Pemilik Sistem : Unit Audit Dalam
Pengurusan Indeks akauntabiliti secara maya
Akauntabliiti (e-MAIS) Pengguna Sistem :
Semua Bahagian, Pejabat Negeri dan
Agensi di bawah Kementerian
7. Pembangunan Sistem Mewujudkan satu landasan sistem Pemilik Sistem : Unit Komunikasi Korporat
Pengurusan Aduan dan pengurusan aduan awam yang cekap,
Cadangan bersepadu dan dimudahcara oleh Pengguna Sistem :
teknologi terkini berasaskan web. Semua Bahagian, Pejabat Negeri, Agensi
di bawah Kementerian dan Orang Awam
188