Page 192 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 192
LAPORAN TAHUNAN 2013
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia

Sistem-Sistem Yang Telah Dibangunkan dan Ditingkatkan

Sepanjang tahun 2013, BPM melaksanakan pembangunan dan peningkatan sistem-sistem
seperti berikut :

Bil. Nama Sistem Objektif Sistem Pengguna Sistem

1. Penambahbaikan Sistem Untuk merekod kehadiran kursus dan Pemilik Sistem : Bahagian Pengurusan
Maklumat Kursus Dan peperiksaan warga KPK dan penilaian Sumber Manusia
Peperiksaan (SMKP) keberkesanan kursus secara dalam talian
Pengguna Sistem :
Semua Warga Kementerian

2. Penambahbaikan Sistem Merekodkan soalan parlimen dan Pemilik Sistem : Bahagian Pentadbiran dan
e-Parlimen memudahkan carian semula soalan atau Kewangan
jawapan pada masa hadapan
Pengguna Sistem :
Bahagian Pentadbiran dan Kewangan dan
petugas parlimen

3. Pembangunan Sistem Sistem ini dibangunkan bagi membolehkan Pemilik Sistem : Bahagian Pembangunan
Voluntourism sukarelawan-sukarelawan pelancongan Industri
mendaftar secara atas talian dan
memudahkan Kementerian dalam Pengguna Sistem :
pengurusan sukarelawan-sukarelawan Semua Warga Kementerian, Orang Awam
di samping menjana laporan pelbagai dan Pelancong
dimensi

4. Pembangunan Sistem Duta Sistem ini dibangunkan untuk tujuan Pemilik Sistem : Bahagian Pembangunan

Teksi menyokong program duta teksi Industri

pelancongan dimana sistem ini membantu

Kementerian dalam pengurusan duta- Pengguna Sistem :

duta teksi pelancongan yang menyertai Bahagian Pembangunan Industri dan

program duta teksi tersebut. Pusat Pelancongan Malaysia

5. Pembangunan Contract Pemantauan dan pemberitahuan (alert) Pemilik Sistem : Bahagian Pengurusan

Officer Alert System (COAS) kepada pegawai bertanggungjawab akan Sumber Manusia

tarikh tamat tempoh Pegawai-pegawai

Kontrak di Kementerian Pelancongan. Pengguna Sistem :

Selain itu jua, sistem ini menyimpan Bahagian Pengurusan Sumber Manusia

rekod-rekod berkaitan permohonan

pembaharuan pegawai-pegawai kontrak

yang terdahulu.

6. Pembangunan Sistem Melaksanakan pengauditan indeks Pemilik Sistem : Unit Audit Dalam
Pengurusan Indeks akauntabiliti secara maya
Akauntabliiti (e-MAIS) Pengguna Sistem :
Semua Bahagian, Pejabat Negeri dan
Agensi di bawah Kementerian

7. Pembangunan Sistem Mewujudkan satu landasan sistem Pemilik Sistem : Unit Komunikasi Korporat
Pengurusan Aduan dan pengurusan aduan awam yang cekap,
Cadangan bersepadu dan dimudahcara oleh Pengguna Sistem :
teknologi terkini berasaskan web. Semua Bahagian, Pejabat Negeri, Agensi
di bawah Kementerian dan Orang Awam

188
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197