Page 151 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 151
Laporan KPK Pengurusan & Pemantauan Bahagian Pelesenan Pelancongan
PENCAPAIAN TAHUN 2013 memberikan perkhidmatan yang terbaik,
mesra pelanggan, bermaklumat serta sentiasa
Bahagian Pelesenan Pelancongan merupakan berusaha meningkatkan pencapaian “Key
“barisan hadapan” yang terlibat secara langsung Performance Index” (KPI) yang ditetapkan.
dalam menyampaikan perkhidmatan kepada
orang awam dan pengusaha dalam industri Pencapaian Bahagian ini dapat dilihat dari
pelancongan. Piagam pelanggan Bahagian yang segi langkah untuk membantu memfasilitasi
ditetapkan dan proses kerja yang dilaksanakan perkembangan industri pelancongan secara
sering menjadi perhatian bagi mengukur tahap sihat dan kompetitif. Pada tahu 2013, Bahagian
kepuasan dan ekspetasi pelanggan terhadap ini telah meluluskan sebanyak 531 lesen baru
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan. Syarikat Pengendalian Pelancongan dan Agensi
Oleh itu, Bahagian ini sentiasa berusaha untuk Pengembaraan, iaitu peningkatan sebanyak
8.9 peratus berbanding tahun 2012 sebanyak
484. Manakala bagi menampung keperluan
pemandu pelancong sepanjang Tahun Melawat
Malaysia 2014, Bahagian ini telah meluluskan
sejumlah 692 lesen pemandu pelancong baru
dalam pelbagai bahasa, namun terdapat sedikit
penurunan sebanyak 18.8 peratus berbanding
822 pada tahun 2012.
Bagi memastikan sektor penginapan dapat
memenuhi keperluan peningkatan pelancong
dan juga meningkatkan kualiti kemudahan
dan perkhidmatan yang ditawarkan, sebanyak
170 premis penginapan pelancong baru telah
didaftarkan, iaitu peningkatan sebanyak 7.2
peratus berbanding tahun 2012 sebanyak 152.
Selain itu, sejumlah 1,765 premis penginapan
pelancong telah dikelaskan dan dikelaskan
semula pada tahun yang sama.
147
PENCAPAIAN TAHUN 2013 memberikan perkhidmatan yang terbaik,
mesra pelanggan, bermaklumat serta sentiasa
Bahagian Pelesenan Pelancongan merupakan berusaha meningkatkan pencapaian “Key
“barisan hadapan” yang terlibat secara langsung Performance Index” (KPI) yang ditetapkan.
dalam menyampaikan perkhidmatan kepada
orang awam dan pengusaha dalam industri Pencapaian Bahagian ini dapat dilihat dari
pelancongan. Piagam pelanggan Bahagian yang segi langkah untuk membantu memfasilitasi
ditetapkan dan proses kerja yang dilaksanakan perkembangan industri pelancongan secara
sering menjadi perhatian bagi mengukur tahap sihat dan kompetitif. Pada tahu 2013, Bahagian
kepuasan dan ekspetasi pelanggan terhadap ini telah meluluskan sebanyak 531 lesen baru
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan. Syarikat Pengendalian Pelancongan dan Agensi
Oleh itu, Bahagian ini sentiasa berusaha untuk Pengembaraan, iaitu peningkatan sebanyak
8.9 peratus berbanding tahun 2012 sebanyak
484. Manakala bagi menampung keperluan
pemandu pelancong sepanjang Tahun Melawat
Malaysia 2014, Bahagian ini telah meluluskan
sejumlah 692 lesen pemandu pelancong baru
dalam pelbagai bahasa, namun terdapat sedikit
penurunan sebanyak 18.8 peratus berbanding
822 pada tahun 2012.
Bagi memastikan sektor penginapan dapat
memenuhi keperluan peningkatan pelancong
dan juga meningkatkan kualiti kemudahan
dan perkhidmatan yang ditawarkan, sebanyak
170 premis penginapan pelancong baru telah
didaftarkan, iaitu peningkatan sebanyak 7.2
peratus berbanding tahun 2012 sebanyak 152.
Selain itu, sejumlah 1,765 premis penginapan
pelancong telah dikelaskan dan dikelaskan
semula pada tahun yang sama.
147