Page 154 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 154
LAPORAN TAHUNAN 2013
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
Bahagian ini juga telah dapat meningkatkan industri pelancongan sentiasa berdaya maju,
usaha untuk bendung operasi perniagaan berdaya saing dan mampu menarik lebih ramai
haram dan kes penipuan oleh syarikat tidak pelancong asing untuk menikmati Malaysia.
berlesen melalui tindakan tegas pendakwaan di
mahkamah. Sebanyak 13 kes telah didaftarkan Tugas dan peranan Bahagian ini dalam
untuk pendakwaan di mahkamah dan semua kes mengawalselia industri pelancongan dengan
telah dapat diselesaikan. mengimbangi pengeluaran dan permintaan bagi
memenuhi ekspetasi pelancong memerlukan
Sepanjang tahun 2013, Bahagian Pelesenan kerjasama semua pihak. Misi dan visi Bahagian
Pelancongan juga telah mengadakan yang dijanjikan sentiasa menjadi pemangkin
sebanyak 15 siri kempen kesedaran di setiap kecemerlangan Bahagian dalam membantu
negeri dengan kerjasama agensi kerajaan memajukan industri pelancongan di Malaysia dan
dan organisasi bukan kerajaan. Berdasarkan mencapai matlamat Kementerian Pelancongan
maklumbalas yang diterima, perlaksanaan ini dan Kebudayaan.
memberikan impak yang positif berdasarkan
keprihatinan yang ditunjukkan oleh awam
melalui jumlah pertanyaan dan semakan yang
diterima oleh Bahagian ini terhadap sesuatu
syarikat pengendalian pelancongan sama ada
berlesen ataupun tidak. Langkah ini adalah bagi
memastikan pilihan mereka adalah betul dan
selamat sebelum urusan jual beli dijalankan.
Kerjasama daripada semua pihak amatlah
penting agar pengusahaan pelancongan di
Malaysia sentiasa menawarkan perkhidmatan
yang berkualiti, kompetitif, sihat dan selamat.
Secara keseluruhannya, prestasi dan pencapaian
Bahagian Pelesenan Pelancongan telah
dapat membantu mewujudkan persekitaran
yang kondusif bagi perkembangan industri
pelancongan di Malaysia secara positif dan
menggalakkan melalui peningkatan jumlah
sasaran kedatangan pelancong ke Malaysia
setiap tahun. Bahagian ini sentiasa memastikan
150
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
Bahagian ini juga telah dapat meningkatkan industri pelancongan sentiasa berdaya maju,
usaha untuk bendung operasi perniagaan berdaya saing dan mampu menarik lebih ramai
haram dan kes penipuan oleh syarikat tidak pelancong asing untuk menikmati Malaysia.
berlesen melalui tindakan tegas pendakwaan di
mahkamah. Sebanyak 13 kes telah didaftarkan Tugas dan peranan Bahagian ini dalam
untuk pendakwaan di mahkamah dan semua kes mengawalselia industri pelancongan dengan
telah dapat diselesaikan. mengimbangi pengeluaran dan permintaan bagi
memenuhi ekspetasi pelancong memerlukan
Sepanjang tahun 2013, Bahagian Pelesenan kerjasama semua pihak. Misi dan visi Bahagian
Pelancongan juga telah mengadakan yang dijanjikan sentiasa menjadi pemangkin
sebanyak 15 siri kempen kesedaran di setiap kecemerlangan Bahagian dalam membantu
negeri dengan kerjasama agensi kerajaan memajukan industri pelancongan di Malaysia dan
dan organisasi bukan kerajaan. Berdasarkan mencapai matlamat Kementerian Pelancongan
maklumbalas yang diterima, perlaksanaan ini dan Kebudayaan.
memberikan impak yang positif berdasarkan
keprihatinan yang ditunjukkan oleh awam
melalui jumlah pertanyaan dan semakan yang
diterima oleh Bahagian ini terhadap sesuatu
syarikat pengendalian pelancongan sama ada
berlesen ataupun tidak. Langkah ini adalah bagi
memastikan pilihan mereka adalah betul dan
selamat sebelum urusan jual beli dijalankan.
Kerjasama daripada semua pihak amatlah
penting agar pengusahaan pelancongan di
Malaysia sentiasa menawarkan perkhidmatan
yang berkualiti, kompetitif, sihat dan selamat.
Secara keseluruhannya, prestasi dan pencapaian
Bahagian Pelesenan Pelancongan telah
dapat membantu mewujudkan persekitaran
yang kondusif bagi perkembangan industri
pelancongan di Malaysia secara positif dan
menggalakkan melalui peningkatan jumlah
sasaran kedatangan pelancong ke Malaysia
setiap tahun. Bahagian ini sentiasa memastikan
150