Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

Pendekatan Serampang Dua Mata MOTAC Di Karnival Pelancongan Dan Kebudayaan LIMA 2015

LANGKAWI, 17 Mac 2015 - Kekayaan seni warisan tempatan menjadi titik fokus bagi penganjuran Karnival Pelancongan dan Kebudayaan LIMA 2015 yang berlangsung selama 3 hari dari 17 hingga 19 Mac 2015, di Langkawi, Kedah. Karnival ini dianjurkan oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia dengan kerjasama Lembaga Pembangunan Langkawi, Kedah.

Acara dwitahunan yang masuk tahun ke-4 penganjurannya, menyajikan 40 aktiviti menarik yang terdiri daripada demonstrasi dan jualan produk kraftangan, persembahan tarian kebudayaan tradisional, pameran dan jualan lukisan dan seni visual, pameran koleksi artifak yang berusia ratusan tahun, produk Homestay Langkawi serta makanan warisan seluruh Malaysia, terutama dari negeri Kedah.

Acara tersebut dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah, YAB Dato' Seri Hj. Mukhriz Tun Mahathir dan turut dihadiri oleh Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, YB Dato' Seri Mohamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz selaku tuan rumah acara tersebut.

Dalam ucapannya, Dato' Seri Mohamed Nazri berkata penganjuran Karnival Pelancongan dan Kebudayaan LIMA 2015 menjadi platform untuk melonjak nama negara sebagai destinasi pelancongan terbaik serta memperkenalkan seni warisan tempatan kepada pelancong asing yang mengunjungi Langkawi.

"Kerjasama strategik dengan kerajaan negeri seperti Kedah juga merupakan petunjuk positif bahawa industri pelancongan dan kebudayaan mendapat sokongan pelbagai pihak dan mampu untuk terus diperkembang bagi mencapai potensi tertingginya," tambah beliau.

Pada majlis sama, Menteri Besar Kedah turut melancarkan kempen Discover Kedah 2016 yang dijangka akan mengangkat nama Kedah sebagai satu destinasi pelancongan yang mempunyai kedua-dua tarikan sejarah dan kontemporari.
"Melalui Kempen Discover Kedah 2016 ini, kerajaan negeri akan menjenamakan Kedah melalui kisah sejarah, lokasi-lokasi pelancongan yang menarik dan unik serta acara-acara yang menggambarkan imej Kedah sebagai titik permulaan sejarah Negara ini. Kita ingin tunjukkan bahawa identiti pelancongan negeri ini iaitu Kedah, Malaysia: Where It All Began adalah seiring dengan perancangan pemasaran yang telah kita rangka," kata YAB Dato' Seri Paduka Mukhriz Tun Mahathir dalam ucapan perasmian beliau.

Kedah, yang merupakan salah satu tamadun tertua di dunia dan juga antara negeri yang mengamalkan sistem monarki paling lama bukan sahaja di Malaysia bahkan di peringkat global, masih mempunyai banyak tarikan yang tersembunyi yang belum diketahui ramai.

Dengan pelancaran Kempen Discover Kedah 2016 pada hari ini, kerajaan negeri Kedah akan mula mempromosikan Kedah selama 21 bulan melalui platform pemasaran, pengiklanan, perhubungan awam serta media digital dan sosial untuk menarik pelancong ke Kedah. Sasaran utama kempen ini ialah pelancong dari pasaran domestik, Singapura, Thailand, Brunei dan Indonesia.

Discover Kedah 2016 merupakan salah satu inisiatif kerajaan negeri untuk memperkenalkan Kedah, bukan sahaja sebagai destinasi pelancongan tetapi juga sebagai destinasi perniagaan dan pelaburan.

Karnival Pelancongan dan Kebudayaan LIMA merupakan kaedah serampang dua mata bagi Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia menunjukkan sokongan, bukan sahaja kepada kerajaan negeri dan penganjuran Pameran LIMA, bahkan juga kepada sektor ekonomi Langkawi khususnya untuk menyumbang kepada peningkatan taraf hidup rakyat tempatan.



Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Unit Komunikasi Korporat:
Email: infoe-mail. Tel: 03.8000.8000.

- Tamat -
Kemaskini Terakhir :