Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

Sidang Media Tourism Malaysia Travel Mart 2019

NOTA PERCAKAPAN
MENTERI PELANCONGAN, SENI DAN BUDAYA MALAYSIA
Y.B. DATUK MOHAMADDIN BIN KETAPI

DI MAJLIS SIDANG MEDIA
TOURISM MALAYSIA TRAVEL MART 2019

PADA 5 SEPT 2019
BILIK SEROJA
PUSAT DAGANGAN DUNIA PUTRA, KUALA LUMPUR

SALUTASI
(DISEDIAKAN OLEH PENGANJUR)

Assalamualaikum warrahmatullahi wabarakatuh

Salam sejahtera

RAKAN-RAKAN MEDIA YANG DIKASIHI,

  1. Sepertimana yang anda semua sedia maklum, Tourism Malaysia akan menganjurkan Tourism Malaysia Travel Mart 2019 pada hari ini bersempena dengan pameran MATTA Fair yang akan berlangsung pada 6 hingga 8 Sept 2019 di PWTC.
  2. Program Tourism Malaysia Travel Mart 2019 yang berkonsepkan Perniagaan Kepada Perniagaan (B2B) ini akan menemukan para pengusaha produk dan hotel dari setiap negeri dengan pembeli berpotensi yang merupakan para pengusaha pelancongan yang sama ada terlibat mahupun tidak terlibat dengan pameran MATTA Fair.
  3. Sesi B2B ini juga bertindak sebagai platform menemukan pengusaha pelancongan dengan pengusaha produk dan hotel bagi mendapatkan pelbagai pilihan pakej-pakej pelancongan domestik dan seumpamanya di bawah satu bumbung. Ia juga dilihat sebagai "add on value" bagi mereka yang menyertai pameran MATTA Fair Kuala Lumpur. Dijangkakan seramai 200 pembeli dan 101 penjual dari seluruh negara akan menyertai program kali ini.
  4. Tourism Malaysia Travel Mart Kuala Lumpur 2019 ini merupakan kesinambungan daripada program Tourism Malaysia Travel Mart @KL 2019 yang pertama kalinya diadakan pada 14 Mac 2019 di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur. Program tersebut telah melibatkan penyertaan 65 pembeli iaitu 29 buah hotel dan 36 pengusaha produk pelancongan. Manakala sejumlah 200 pembeli telah menyertai program ini dan telah berjaya mendapatkan jumlah transaksi/jualan sebanyak RM332,440.00.
  5. Antara pengisian program dan aktiviti yang telah dirancang untuk program ini adalah:

    1. Pembentangan mengenai Prestasi Pelancongan Domestik;
    2. Sesi Perniagaan Kepada Perniagaan (B2B) antara pemilik produk dan hotel dengan pengusaha agensi pelancongan;
    3. Perkongsian pengalaman bersama Pemimpin Industri Pelancongan;
    4. Sesi Forum bagi memberikan peluang kepada pihak penggiat industri pelancongan berinteraksi secara terus dengan wakil jabatan atau agensi kerajaan dan swasta; dan
    5. Persembahan poket dengan demonstrasi kraf, karikatur dan Urutan Malaysia.
  6. Secara prinsipnya, penganjuran Tourism Malaysia Travel Mart 2019 ini bertujuan memberi galakan kepada pertumbuhan sektor pelancongan domestik, sekaligus menjana pendapatan industri pelancongan negara. Sasaran yang ditetapkan melalui program Tourism Malaysia Travel Mart 2019 ini dijangka mendapat pulangan kontrak jualan dianggarkan sebanyak RM500,000.
  7. Sesungguhnya, program ini amat sesuai dijadikan platform mempromosikan pelancongan domestik serta meningkatkan kesedaran umum berkaitan kempen Melawat Malaysia 2020 dan juga kempen "Cuti-Cuti Malaysia" yang akan menyumbang kepada peningkatan pelancongan domestik megara.
  8. Selain itu, program ini bertujuan mempertingkatkan aktiviti perhubungan awam dan memberi peluang untuk mewujudkan jaringan perniagaan antara pengusaha produk, hotel dengan agensi-agensi pelancongan yang dijemput khas bagi tujuan ini.

    Tuan-tuan dan Puan-puan sekalian,
  9. Di kesempatan ini, saya ingin merakamkan ucapan tahniah di atas penganjuran Tourism Malaysia Travel Mart 2019. Terima kasih juga diucapkan kepada pihak MATTA, Pejabat Tourism Malaysia Wilayah, persatuan-persatuan pelancongan, agensi-agensi pelancongan, pihak hotel, blogger dan media yang sentiasa memberi sokongan dalam memajukan industri pelancongan domestik negara.

Sekian. Terima kasih.
Kemaskini Terakhir :