Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

E-Kraf Bazar Inisiatif Pemasaran Online Bantu Usahawan Kraf Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) melalui Kraftangan Malaysia telah memperkenalkan inisiatif pemasaran dalam talian (online) di media sosial Facebook yang dikenali sebagai E-Kraf Bazar bagi membantu golongan usahawan kraf yang terkesan ketika negara dan dunia berdepan dengan krisis penularan COVID-19.

Inisiatif ini telah bermula pada 8 April 2020 lalu bagi memasarkan produk kraf daripada usahawan bidang seperti tekstil, hasil rimba, seramik, logam dan aneka kraf. Selain itu, platform ini turut memudahkan pengguna mendapatkan keperluan diri dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) serta keperluan untuk persiapan menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri, Tadau Kaamatan dan Gawai Dayak.

Setakat ini, lebih 3,000 penyertaan telahpun diterima dan dijangka lebih 700 usahawan kraf dengan bilangan pengikut (follower) seramai 2.3 juta bakal menyertai E-Kraf Bazar.

E-Kraf Bazar ini diharap dapat memberi peluang yang besar kepada usahawan kraf untuk memasarkan produk mereka dengan menggunakan teknologi digital terkini iaitu telefon pintar bagi mempromosikan perniagaan atas talian secara lebih meluas.

MOTAC menyeru agar lebih ramai usahawan kraf menyertai platform ini dan secara langsung dapat menyemarakkan lagi industri pelancongan, seni dan budaya di masa hadapan.

Dikeluarkan:

Unit Komunikasi Korporat,
Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya, Malaysia

14 April 2020
Kemaskini Terakhir :