Malaysia Madani
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman
  • Utama
  • Arkib
  • Arkib Tahun 2015
  • MALAYSIA YEAR OF FESTIVALS (MYFEST) 2015 KEMPEN NASIONAL UNTUK TERUS MENINGKATKAN PERTUMBUHAN PELANCONGAN NEGARA

MALAYSIA YEAR OF FESTIVALS (MYFEST) 2015 KEMPEN NASIONAL UNTUK TERUS MENINGKATKAN PERTUMBUHAN PELANCONGAN NEGARA

KUALA LUMPUR, 21 Oktober 2014 - Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan di dalam ucapan Bajet 2015 bahawa kerajaan akan melaksanakan Malaysia Year of Festivals (MyFEST) pada tahun depan. Kempen ini akan terus meningkatkan industri pelancongan dan mengekalkan Malaysia sebagai destinasi utama pelancong bagi mencapai sasaran penerimaan ketibaan pelancong seramai 29.4 juta dan memperoleh pendapatan pelancongan sebanyak RM89 bilion.

Kempen ini akan melengkapkan Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia (MTTP:2020:36:168) dengan sasaran negara untuk menerima seramai 36 juta ketibaan pelancong dan sebanyak RM168 bilion pendapatan pelancongan pada tahun 2020.

Sebagai langkah promosi untuk MyFEST 2015, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC) telah memulakan siri taklimat di seluruh negara bermula Oktober 2014. Program dimulakan dengan sesi perjumpaan bersama penggiat-penggiat pelancongan dan kebudayaan dari sekitar Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor di Swiss Garden Hotel, Kuala Lumpur, hari ini. Sesi ini juga akan memperdengarkan penerangan dari Timbalan Ketua Setiausaha MOTAC (Pelancongan), En. Rashidi Hasbullah dan Timbalan Ketua Pengarah Tourism Malaysia, YBhg. Datuk Hj. Azizan Noordin.

Program ini akan menjadi platform untuk menyebarkan visi, sasaran dan garis panduan penjenamaan Malaysia Year of Festivals 2015 kepada penggiat-penggiat industri dan pihak berkepentingan untuk pelaksanaan yang berkesan; di samping memberi peluang untuk bertemu dan berkongsi idea serta mendapatkan maklum balas.

Malaysia dikurniakan dengan pelbagai budaya, oleh itu, kempen baru ini bertujuan untuk menonjolkan dan meraikan kepelbagaian budaya dan perayaan yang banyak terdapat di Malaysia sebagai tarikan kepada pelancong. Promosi pelbagai perayaan di Malaysia dan unsur-unsur kebudayaan akan terus dirangsang sebagai tawaran pelancongan di dalam kempen MyFEST 2015. Dengan tumpuan baru, acara perayaan dan kebudayaan berlangsung sepanjang tahun 2015, tahun hadapan menjanjikan lebih banyak keseronokan dengan tarikan seperti Festival Skyride sepanjang tahun, acara kebudayaan bertema, acara keluarga yang menyeronokkan, pesta membeli-belah dan banyak lagi.

Bertemakan "Endless Celebrations", untuk sepanjang tahun dengan kalendar yang akan dipenuhi dengan perayaan setiap jenis; misalnya festival budaya, membeli-belah secara ekstravaganza, acara antarabangsa yang menyeronokkan, acara eko-pelancongan, kesenian, persembahan muzik, promosi makanan dan pelbagai acara bertema.

Logo MyFEST 2015 berasaskan peralatan muzik tradisional yang dikenali sebagai Rebana Ubi. Menariknya, gendang digunakan secara meluas oleh pelbagai kaum utama di Malaysia. Oleh itu, gendang merupakan alat muzik yang boleh dikaitkan dengan masyarakat pelbagai budaya di Malaysia, sejajar dengan semangat 1Malaysia. Oleh yang demikian, reka bentuk logo mencerminkan sesuatu yang penting dalam warisan, tradisi dan budaya negara.

Kempen Malaysia Year of Festivals 2015 juga akan memanfaatkan perkongsian pintar dengan sektor awam dan swasta selaras dengan Strategi Lautan Biru Kebangsaan melalui strategi perkongsian bersepadu awam-swasta yang menyumbang kepada penglibatan, sokongan dan penyertaan pihak berkepentingan.

Simbiosis ini membolehkan usaha pelancongan Malaysia untuk menjadi lebih berdaya saing dan mengekalkan sebagai salah satu penyumbang utama kepada pembangunan sosio-ekonomi negara. Pelancongan merupakan sumber pendapatan pertukaran asing kedua terbesar selepas produk pembuatan dan komponen keenam terbesar dalam ekonomi Malaysia pada tahun 2013, meningkat satu anak tangga berbanding tahun 2012 dengan sumbangan sebanyak RM51.5 bilion kepada Pendapatan Negara Kasar (PNK) pada tahun 2013.

Sektor pelancongan Malaysia kekal berdaya tahan walaupun pelbagai cabaran yang dihadapi dan Malaysia masih kekal di landasannya dalam mencapai sasaran Tahun Melawat Malaysia 2014. Oleh itu, kempen MyFEST 2015 akan meneruskan peningkatan kepada sektor pelancongan selepas kempen Tahun Melawat Malaysia 2014. Pihak-pihak yang berkepentingan dan penggiat-penggiat industri seharusnya bersatu dan rakyat Malaysia perlu terus melangkah ke hadapan dengan semangat perpaduan dalam usaha menjayakan Malaysia Year of Festivals 2015.

Malaysia dengan lanskap pelancongan, warisan dan kebudayaan yang unik, kepelbagaian dari segi tradisi, masakan, kesenian, kraf dan seni bina, memiliki kelebihan sebagai destinasi global yang mesti dikunjungi. Malaysia Year of Festivals 2015 akan terus memanfaatkan jenama ikon Malaysia, "Malaysia Truly Asia" bagi menjayakan kempen pelancongan ini.

Malaysia Year of Festivals 2015 merupakan misi nasional, maka, adalah diharapkan agar agensi-agensi kerajaan, sektor swasta, agensi-agensi bukan kerajaan dan penggiat-penggiat industri ini akan turut bersama dan menjayakan kempen nasional ini.

Kempen MyFEST2015 menyasarkan seramai 29.4 juta ketibaan pelancong dengan pendapatan pelancongan sebanyak RM89 bilion.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Unit Komunikasi Korporat
Email: infoe-mail. Tel: 03.8000.8000

- Tamat -
Kemaskini Terakhir :