Page 310 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 310
LAPORAN TAHUNAN 2013
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
PROMOSI DOMESTIK Program promosi bagi mempopularkan pelbagai
makanan tempatan telah diteruskan menerusi
Pada tahun 2013, Bahagian Promosi Domestik program 1Malaysia Fabulous Food, Kedah Food
telah menyertai dan menganjurkan pelbagai Trail, Program Pakat Mai Penang Food Trail,
program promosi pelancongan domestik seperti Melaka Food Trail, Pahang Food Trail, Kelantan
MATTA Fair, Corporate Travel Bazaar (CTB), Heritage & Food Trail, Johor Food Trail dan Negeri
Malaysia Horticulture & Agrotourism International Sembilan Food Trail dengan kerjasama agensi
Show(MAHA), Karnival Pelancongan Belia, Karnival pelancongan dan media.
VMY, LIMA 2013, Karnival WOW di Putrajaya
dan juga Program Harian Metro Mountain Bike Selain daripada TIC, Tourism Malaysia
yang telah menarik kunjungan seramai 3.3 juta menguruskan Tourism Malaysia Call Centre
orang pengunjung. Melalui penganjuran program (TMCC) yang mengendalikan pertanyaan melalui
promosi pelancongan ini, sebanyak 50,398 pakej talian Tourism Infoline 1-300-88-5050. Pada
pelancongan domestik telah berjaya dijual. tahun 2013, Pusat Penerangan Pelancong dan
Pejabat-pejabat Tourism Malaysia Negeri telah Tourism Malaysia Call Centretelah mengendalikan
turut melaksanakan sebanyak 507 program sebanyak 691,234 pertanyaan melalui pelbagai
promosi melalui kerjasama rapat dengan pihak medium iaitu emel, telefon, surat dan juga
industri. Pada tahun 2013, sebanyak 104 pakej walk-in.
berbasikal dibangunkan dengan kerjasama 46
buah agensi pelancongan. Pada bulan Nov tahun 2013, Tourism Malaysia
Contact Centre (TMCC) telah dianugerahkan
16 siri pakej pelancongan baru dibangunkan tempat ketiga di bawah Kategori Contact Centre
seperti Pakej Malaysian GP 2013, Pakej FC Terbaik Sektor Awam bersempena Malaysian
Barcelona Asia Tour, Pakej Harian Metro Mountain Customer Relationship Management (CRM) dan
Bike dan Pakej Regatta Lepa-Lepa. Sebanyak Contact Centre Industry Awards 2013. Tourism
1,120 pakej telah dijual. Malaysia melalui 14 buah Pejabat Negeri turut
bertindak sebagai perantara dengan Kerajaan
Bagi mempromosikan Homestay, Bahagian ini Negeri, agensi-agensi Kerajaan dan para
membangunkan sebanyak 28 pakej Qurban & penggiat industri negeri dalam menganjurkan
Aqiqah di mana seramai 23 pengusaha Homestay aktiviti-aktiviti penggalakan pelancongan di
dari seluruh Malaysia telah bekerjasama dalam peringkat negeri masing-masing.
membangunkan pakej ini.
306
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia
PROMOSI DOMESTIK Program promosi bagi mempopularkan pelbagai
makanan tempatan telah diteruskan menerusi
Pada tahun 2013, Bahagian Promosi Domestik program 1Malaysia Fabulous Food, Kedah Food
telah menyertai dan menganjurkan pelbagai Trail, Program Pakat Mai Penang Food Trail,
program promosi pelancongan domestik seperti Melaka Food Trail, Pahang Food Trail, Kelantan
MATTA Fair, Corporate Travel Bazaar (CTB), Heritage & Food Trail, Johor Food Trail dan Negeri
Malaysia Horticulture & Agrotourism International Sembilan Food Trail dengan kerjasama agensi
Show(MAHA), Karnival Pelancongan Belia, Karnival pelancongan dan media.
VMY, LIMA 2013, Karnival WOW di Putrajaya
dan juga Program Harian Metro Mountain Bike Selain daripada TIC, Tourism Malaysia
yang telah menarik kunjungan seramai 3.3 juta menguruskan Tourism Malaysia Call Centre
orang pengunjung. Melalui penganjuran program (TMCC) yang mengendalikan pertanyaan melalui
promosi pelancongan ini, sebanyak 50,398 pakej talian Tourism Infoline 1-300-88-5050. Pada
pelancongan domestik telah berjaya dijual. tahun 2013, Pusat Penerangan Pelancong dan
Pejabat-pejabat Tourism Malaysia Negeri telah Tourism Malaysia Call Centretelah mengendalikan
turut melaksanakan sebanyak 507 program sebanyak 691,234 pertanyaan melalui pelbagai
promosi melalui kerjasama rapat dengan pihak medium iaitu emel, telefon, surat dan juga
industri. Pada tahun 2013, sebanyak 104 pakej walk-in.
berbasikal dibangunkan dengan kerjasama 46
buah agensi pelancongan. Pada bulan Nov tahun 2013, Tourism Malaysia
Contact Centre (TMCC) telah dianugerahkan
16 siri pakej pelancongan baru dibangunkan tempat ketiga di bawah Kategori Contact Centre
seperti Pakej Malaysian GP 2013, Pakej FC Terbaik Sektor Awam bersempena Malaysian
Barcelona Asia Tour, Pakej Harian Metro Mountain Customer Relationship Management (CRM) dan
Bike dan Pakej Regatta Lepa-Lepa. Sebanyak Contact Centre Industry Awards 2013. Tourism
1,120 pakej telah dijual. Malaysia melalui 14 buah Pejabat Negeri turut
bertindak sebagai perantara dengan Kerajaan
Bagi mempromosikan Homestay, Bahagian ini Negeri, agensi-agensi Kerajaan dan para
membangunkan sebanyak 28 pakej Qurban & penggiat industri negeri dalam menganjurkan
Aqiqah di mana seramai 23 pengusaha Homestay aktiviti-aktiviti penggalakan pelancongan di
dari seluruh Malaysia telah bekerjasama dalam peringkat negeri masing-masing.
membangunkan pakej ini.
306