Page 226 - Laporan Tahunan 2013 - Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia
P. 226
LAPORAN TAHUNAN 2013
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia

SISTEM PENGURUSAN KUALITI Pensijilan Semula MS ISO 9001 : 2008
PNM sekali lagi berjaya mendapatkan Pensijilan
Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) terus mantap Semula dari SIRIM QAS International Sdn.
sepanjang tahun 2013 dan PNM telah mendapat Bhd. bagi Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO
beberapa anugerah hasil daripada komitmen 9001:2008 Perpustakaan Negara Malaysia
tinggi yang ditunjukkan oleh warganya dalam yang berkuatkuasa mulai 9 April 2013 sehingga
pengurusan kualiti : 8 April 2016. Hasil daripada pematuhan Objektif
Kualiti MS ISO 9001:2008 telah menyaksikan
Pengurusan Portal Jabatan (www.pnm.gov.my) pencapaian hasil memberansangkan dalam
PNM telah dianugerahkan dengan penarafan 5 aspek piagam pelanggan di mana PNM berjaya
Bintang (5 star rating) bagi pengurusan Portal mencapai 96.99% kepuasan pelanggan.
Jabatan di dalam Malaysia Government Portals
and Web Assessment (MGPWA) 2013. Penerapan Budaya Kreativiti dan Inovasi (KIK)
Dalam menggalakkan budaya kreativiti dan
Anugerah Kecemerlangan Pengurusan inovatif di kalangan warga kerja, tiga (3) kumpulan
Kewangan Berdasarkan Indeks Akauntabiliti KIK telah berjaya ditubuhkan pada tahun 2013.
Tahun 2012
PNM telah menerima Anugerah Kecemerlangan
Pengurusan Kewangan Berdasarkan Indeks
Akauntabiliti Tahun 2012 serta Sijil Penghargaan
dan piala dari Ketua Audit Negara Malaysia pada
Disember 2013.

Dato’ Raslin Abu Bakar, Ketua Pengarah PNM menerima anugerah daripada YBhg Tan Sri Dr.
Ali Hamsa, Ketua Setiausaha Negara di Majlis Anugerah Pengurusan Kewangan Berdasarkan
Indeks Akauntabiliti (AI) tahun 2012 yang telah diadakan di Akademi Audit Negara, Nilai.  

222
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231