Page 208 - MOTAC 2017
P. 208

Meletakkan Malaysia sebagai destinasi              Menempatkan Malaysia sebagai destinasi
 membeli belah yang terunggul                       pelancongan terunggul
 Malaysia telah lama menyedari kepentingan          Menjadikan Malaysia sebagai destinasi
 membeli belah kepada industri pelancongan          pelancongan yang mendapat pengiktifaran
 Negara. Hal ini kerana, membeli belah merupakan    antarabangsa memerlukan industri pelancongan
 komponen yang memberi keuntungan kepada            sentiasa berada dilandasan yang betul untuk
 industri pelancongan. Usaha kementerian            mencapai sasarannya. Industri pelancongan
 mempromosikan Malaysia sebagai destinasi           mensasarkan untuk menarik 36 juta pelancong
 membeli belah telah berjaya menarik pelancong      ke negara ini dan mencapai RM168 billion dalam
 untuk berbelanja sebanyak RM12.3 billion pada      perolehan pelancongan. Dalam masa yang sama,
 tahun 2017 iaitu 4.9% daripada jumlah perolehan    Kuala Lumpur pula dinobatkan sebagai salah satu
 pelancongan berbanding 28% pada tahun 2009.        daripada 10 kota yang teratas di dunia dari segi
 Pencapaian ini berjaya dicapai dengan              pertumbuhan industri pelancongan oleh World
 penganjuran acara tahunan seperti acara Jualan     Travel and Tourism Council. Kesemua pencapaian
 Nasional yang dilancarkan pada 1 Mac 2017          ini merupakan bukti kepada komitmen pihak
 di Suria KLCC, kempen Miss SHOPhia Shop,           Kementarian Pelancongan dan Kebudayaan
 peraduan Snap & Win atas talian bersempena         dengan kerjasama sektor swasta untuk mencapai
 1Malaysia Super Sale 2017 dan “Malaysia            sasaran dalam industri pelancongan.
 Mega Sale –Pengalaman Beli-belah Mewah”
 yang dianjurkan bersama Melium Group dan           Kejayaan pelaksanaan kemudahan e-Visa untuk
 Pavilion. Usaha gigih juga telah dijalankan untuk  warga China dan India pada tahun 2016, telah
 meletakkan Kuala Lumpur City Centre Bukit          menyumbang kepada peningkatan jumlah
 Bintang sebagai presint beli-belah yang meriah.    ketibaan pelancong dari China dan India
 Kawasan tersebut merekodkan 124 juta jumlah        sebanyak 25.8% dan 20% pada tahun 2017.
 orang (footfalls) pada tahun 2017, berbanding      Kedua-dua buah Negara ini akan kekal sebagai
 sasaran 105 juta.                                  pasaran pelancongan utama Malaysia. Negara
 Selain daripada memperomosikan runcit, industry    menjangkakan kedua-dua pasaran pelancong
 pelancongan juga telah mengenalpasti bahawa        ini akan berkembang dalam tempoh 10 tahun
 kraftangan Malaysia juga merupakan salah satu      akan datang. Hal ini selaras dengan peningkatan
 keunikan yang mampu ditawarkan oleh Negara         pendapatan isi rumah yang berpendapatan
 kita. Usaha yang dilakukan untuk membantu          sederhana di kedua-dua buah negara.
 mempopularkan kesenian dan kraf tempatan           Tapak Warisan Negara
 dalam kalangan pelancong, dalam masa yang          Negara kita mempunyai empat tapak warisan
 sama telah menyediakan ruang akses kepada          Negara yang kini telah tersenarai di dalam
 pembuat kraf dan juga usahawan tempatan ke         senarai Warisan Dunia (UNESCO). Tapak warisan
 dalam pasaran.                                     ini termasuk negeri yang terkenal iaitu,Bandaraya
 Kraftangan Malaysia telah membuka cawangan         Melaka, George Town, Pulau Pinang yang
 di kompleks kraf Johor, Tangs Melaka dan           terletak di sepanjang selat Melaka yang telah
 Palaza Sungai Wang di Kuala Lumpur. Produk         menyaksikan lebih daripada 500 tahun yang
 dan barangan kraf yang terdapat dicawangan-        bukan sahaja perdagangan malah tertukaran
 cawangan ini ini termasuk juga batik tempatan,     antara budaya timur dan barat, Tapak Arkeologi
 pewter, rotan dan kayu, seramik dan barangan       di Lembah Lenggong yang menyimpan Perak
 cenderamata songket tempatan. Jumlah jualan di     man iaitu, rangka manusia yang paling sempurna
 ketiga-tiga cawangan ini bermula dari 1 januari    dan yang tertua yang di Asia Tenggara dan rekod
 sehingga 31 disember telah mencatatkan jumlah      penempatan manusia dalam tempoh dua puluh
 jualan kumulatif sebanyak RM1.2 juta daripada      dua tahun. Manakala Taman Negara Mulu dan
 jumlah jualan industri kraf sebanyak RM500.5       Taman kinabalu merupakan kawasan biodiversiti
 juta.                                              yang penting. Semua tapak warisan Negara ini
                                                    memainkan peranan penting dalam menarik
208                                                 pelancong untuk melawat Malaysia.
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213