Page 208 - MOTAC 2017
P. 208
Meletakkan Malaysia sebagai destinasi Menempatkan Malaysia sebagai destinasi
membeli belah yang terunggul pelancongan terunggul
Malaysia telah lama menyedari kepentingan Menjadikan Malaysia sebagai destinasi
membeli belah kepada industri pelancongan pelancongan yang mendapat pengiktifaran
Negara. Hal ini kerana, membeli belah merupakan antarabangsa memerlukan industri pelancongan
komponen yang memberi keuntungan kepada sentiasa berada dilandasan yang betul untuk
industri pelancongan. Usaha kementerian mencapai sasarannya. Industri pelancongan
mempromosikan Malaysia sebagai destinasi mensasarkan untuk menarik 36 juta pelancong
membeli belah telah berjaya menarik pelancong ke negara ini dan mencapai RM168 billion dalam
untuk berbelanja sebanyak RM12.3 billion pada perolehan pelancongan. Dalam masa yang sama,
tahun 2017 iaitu 4.9% daripada jumlah perolehan Kuala Lumpur pula dinobatkan sebagai salah satu
pelancongan berbanding 28% pada tahun 2009. daripada 10 kota yang teratas di dunia dari segi
Pencapaian ini berjaya dicapai dengan pertumbuhan industri pelancongan oleh World
penganjuran acara tahunan seperti acara Jualan Travel and Tourism Council. Kesemua pencapaian
Nasional yang dilancarkan pada 1 Mac 2017 ini merupakan bukti kepada komitmen pihak
di Suria KLCC, kempen Miss SHOPhia Shop, Kementarian Pelancongan dan Kebudayaan
peraduan Snap & Win atas talian bersempena dengan kerjasama sektor swasta untuk mencapai
1Malaysia Super Sale 2017 dan “Malaysia sasaran dalam industri pelancongan.
Mega Sale –Pengalaman Beli-belah Mewahâ€
yang dianjurkan bersama Melium Group dan Kejayaan pelaksanaan kemudahan e-Visa untuk
Pavilion. Usaha gigih juga telah dijalankan untuk warga China dan India pada tahun 2016, telah
meletakkan Kuala Lumpur City Centre Bukit menyumbang kepada peningkatan jumlah
Bintang sebagai presint beli-belah yang meriah. ketibaan pelancong dari China dan India
Kawasan tersebut merekodkan 124 juta jumlah sebanyak 25.8% dan 20% pada tahun 2017.
orang (footfalls) pada tahun 2017, berbanding Kedua-dua buah Negara ini akan kekal sebagai
sasaran 105 juta. pasaran pelancongan utama Malaysia. Negara
Selain daripada memperomosikan runcit, industry menjangkakan kedua-dua pasaran pelancong
pelancongan juga telah mengenalpasti bahawa ini akan berkembang dalam tempoh 10 tahun
kraftangan Malaysia juga merupakan salah satu akan datang. Hal ini selaras dengan peningkatan
keunikan yang mampu ditawarkan oleh Negara pendapatan isi rumah yang berpendapatan
kita. Usaha yang dilakukan untuk membantu sederhana di kedua-dua buah negara.
mempopularkan kesenian dan kraf tempatan Tapak Warisan Negara
dalam kalangan pelancong, dalam masa yang Negara kita mempunyai empat tapak warisan
sama telah menyediakan ruang akses kepada Negara yang kini telah tersenarai di dalam
pembuat kraf dan juga usahawan tempatan ke senarai Warisan Dunia (UNESCO). Tapak warisan
dalam pasaran. ini termasuk negeri yang terkenal iaitu,Bandaraya
Kraftangan Malaysia telah membuka cawangan Melaka, George Town, Pulau Pinang yang
di kompleks kraf Johor, Tangs Melaka dan terletak di sepanjang selat Melaka yang telah
Palaza Sungai Wang di Kuala Lumpur. Produk menyaksikan lebih daripada 500 tahun yang
dan barangan kraf yang terdapat dicawangan- bukan sahaja perdagangan malah tertukaran
cawangan ini ini termasuk juga batik tempatan, antara budaya timur dan barat, Tapak Arkeologi
pewter, rotan dan kayu, seramik dan barangan di Lembah Lenggong yang menyimpan Perak
cenderamata songket tempatan. Jumlah jualan di man iaitu, rangka manusia yang paling sempurna
ketiga-tiga cawangan ini bermula dari 1 januari dan yang tertua yang di Asia Tenggara dan rekod
sehingga 31 disember telah mencatatkan jumlah penempatan manusia dalam tempoh dua puluh
jualan kumulatif sebanyak RM1.2 juta daripada dua tahun. Manakala Taman Negara Mulu dan
jumlah jualan industri kraf sebanyak RM500.5 Taman kinabalu merupakan kawasan biodiversiti
juta. yang penting. Semua tapak warisan Negara ini
memainkan peranan penting dalam menarik
208 pelancong untuk melawat Malaysia.